Ulasan bagi artikel Isu
guru semakin ramai sakit jiwa.
by : siti safina binti shuhaimi
by : siti safina binti shuhaimi
Perkataan guru adalah
hasil gabungan dua suku kata iaitu `Gur' dan `Ru'.
Dalam bahasa jawa, Gu diambil daripada perkataan gugu bermakna
boleh dipercayai manakala Ru diambil daripada perkataan tiru yang
bermaksud boleh diteladani atau dicontohi. Oleh itu, guru bermaksud seorang
yang boleh ditiru perkataannya, perbuatannya, tingkah lakunya, pakaiannya,
amalannya dan boleh dipercayai bermaksud keamanahan yang dipertanggungjawabkan
kepadanya untuk dilakukan dengan jujur.

Rajah 1 : Terkanan
yang terlampau di tempat kerja
Guru yang berwawasan bertindak sebagai mu’alim, mu’addib, murabbi, mursyid, muddaris dan dalam masa yang sama sebagai fasilitator, pembimbing dan kaunselor yang sentiasa komited dengan kerjayanya iaitu menumpukan perhatian dengan bersungguh-sungguh melaksanakan tugas.
Mu’allim berasal dari perkataan Arab yang bererti guru. Ia juga bermaksud pengajar yang mencurahkan ilmu pengetahuan untuk anak didiknya. Seorang mu’allim lebih menumpukan kepada ilmu akal.Sebagai guru yang bersifat mu’allim, isi kandungan pendidikan perlu disampaikan berserta ilmu yang berkaitan dengan nilai-nilai murni dalam proses melahirkan insan bermoral.
Murabbi dalam Islam membawa maksud yang lebih luas melebihi tahap mu’allim. Konsep Murabbi merujuk kepada pendidik yang bukan sahaja mengajarkan sesuatu ilmu tetapi dalam masa yang sama cuba mendidik rohani, jasmani, fizikal dan mental anak didiknya untuk menghayati dan mengamalkan ilmu yang telah dipelajari. Guru murabbi lebih menumpukan penghayatan sesuatu ilmu, sekali gus membentuk keperibadian, sikap dan tabiat anak didiknya. Tugas murabbi lebih berlegar di hati. Spiritual Quotient (SQ) dapat dibentuk di dalam diri murid-murid kerana pengajaran berbentuk nilai murni ini boleh diperkukuhkan dengan memberi kesedaran, keyakinan dan juga melalui amalan.
Muddaris adalah pengajar yang selari dengan perkataan guru. Peranan guru adalah untuk memperkembangkan kemahiran dalaman dan luaran murid-murid. Guru boleh membantu murid-murid untuk hal-hal yang tidak mereka ketahui dan faham. Sikap peribadi dan penampilan diri memerlukan kemahiran untuk dikuasai oleh murid-murid.
Mu’addib (Ta’dib) berasal dari perkataan adab iaitu bererti budi pekerti. Mu’addib juga membawa maksud yang hampir kepada istilah mentor. Mu’addib adalah pemupuk adab, akhlak, nilai atau proses pembentukan disiplin dan sikap murid bagi membentuk sahsiah. Peranan mu’addib adalah menyiapkan mu’addab yang dapat melaksanakan pekerjaan-pekerjaan berat yang diletakkan di atas bahu mereka pada masa hadapan. Guru mu’addib bukan sahaja perlu mengajar nilai-nilai murni tetapi mesti mengamalkan nilai-nilai murni tersebut. Mu’addib mempunyai budi pekerti yang tinggi, membina kecergasan akal dan jasmani selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara yang menitik beratkan potensi insan berakhlak mulia dan seimbang.
Mursyid bermaksud seseorang yang pakar dalam memberi tunjuk ajar terutamanya dalam bidang kerohanian. Mursyid secara istilahnya merupakan mereka yang bertanggungjawab memimpin dan membimbing perjalanan rohani murid untuk sampai kepada Allah S.W.T dalam proses tarbiah yang teratur. Mursyid bertanggungjawab untuk mengajar dari sudut zahir (syariat) dan makna (batin). Tugas membentuk kepimpinan insan merupakan tugas yang berat dan perlu dilaksanakan oleh guru.
Hai hambaku! Aku tiada meminta harta benda kepada kamu (sebagai upah) bagi
seruanku. Upahku hanyalah dad Allah ... (Maksud Al-Qur' an 11 :29)
Dan rendahkanlah dirimu terhadap orang-orang yang mengikutimu, iaitu orang-orang yang beriman (Maksud Al-Qur'an 42:215)
Berdasarkan dua ayat
Al-Qur' an di atas, ikhlas adalah sifat yang paling utama bagi seorang mursyid.
Ini bermakna, guru yang mursyid ialah guru yang sedia menjadi seorang penasihat
yang ikhlas.
Guru mempunyai banyak
tangungjawab baik dari aspek perkembangan murid, dari aspek sekolah, bagi
masyarakat setempat untuk bangsa dan Negara, pendek kata tugas guru bukan hanya
disekolah namun seorang guru ibarat satu tugas seorang perancang dunia kerana
gurulah yang melahirkan seorang pentadbir, gurulah jua yang melahirkan seorang
arkited yang Berjaya membina bangunan mencakar langit, gurulah yang mendidik
seorang peguam untuk menang bicara dan boleh dikatakan bahawa tugas seorang
guru lebih dari sekadar pendidik. Tidak cukup dengan itu beban guru meningkat
dengan usaha dan dasar-dasar yang bertukar ganti demi melahirkan generasi yang
berminda kelas pertama. Dasar diubah dan pelaksananya adalah guru, cabaran
globalisasi pendidikan yang semakin meluas meningkatkan lagi beban tugas guru
ini meningkatkan lebih ramai guru menghadapi penyakit jiwa. Tugas guru bukan
lagi hanya masuk ke kelas namun cabaran semakin meningkat sehari demi sehari
menyebabkan guru semakin tertekan dan ini menyebabkan penembahan jumlah guru di
wad sakit jiwa ini telah dibuktikan melalui Statistik yang menunjukkan 12
peratus rakyat Malaysia berhadapan pelbagai jenis penyakit mental adalah
merupakan satu angka yang amat membimbangkan. Ini bermakna hampir 3.5 juta
rakyat kita menghadapi masalah mental. Pelajar seawal usia 12 tahun telah
dikesan menghadapi masalah mental.
Terdapat juga
beberapa kes yang melibatkan guru sakit jiwa akibat bebanan kerja yang
terlampau antaranya ialah
GURU MENGAMUK, 14
RAKAN BERSEMBUNYI DALAM PAYA
Berita Harian 20 Jan
2011
KOTA KINABALU: Empat
belas guru, termasuk dua wanita bertarung dengan nyamuk dan pacat kira-kira 11
jam dalam hutan paya bakau di Kampung Sabur, Pulau Banggi, kira-kira 300
kilometer (km) dari sini, kerana bersembunyi daripada seorang guru lelaki yang
mengamuk menggunakan pedang samurai, tengah malam kelmarin. Mereka terpaksa
melompat keluar dari rumah dan kuarters guru setinggi dua meter di Sekolah Kebangsaan
(SK) Sabur selepas dikejutkan dengan hentakan pedang di kediaman masing-masing
sebelum melarikan diri ke hutan paya bakau bagi mengelak dicederakan dalam
kejadian jam 12.30 tengah malam itu.
BAPA NYARIS CEDERA
DILIBAS PARANG GURUUtusan Malaysia
2 Mac 2011
KUALA KRAI 1 Mac -
Akibat membuat aduan kepada sekolah tentang tindakan seorang guru mendenda anak
lelakinya makan dalam tong sampah, seorang bapa nyaris cedera dilibas dengan
sebilah parang oleh guru berkenaan.
Daripada beberapa kes
tersebut dan daripada isu yang saya pilih iaitu guru sakit mental semakin
meningkat bukan sahaja membahayakan guru tersebut ia juga boleh membahayakan
murid dan warga sekolah tersebut, sewajarnya guru menjadi teladan yang baik dan
akibat bebanan yang terlampau sebagai seorang manusia biasa yang juga mempunyai
masalah peribadi sendiri dengan badan yang letih boleh mengakibatkan stress
yang terlampau yang boleh membawa kepada tekanan jiwa. Oleh itu tidak heranlah
jika saya katakan bahawa kebanyakkan penghuni di hospital gila ialah guru dan
ini memberikan banyak kerisauan kepada pihak kementerian kerana seorang guru
adalah harta Negara yang tidak ternilai.
Saya juga telah
menyenaraikan beberapa tugas guru yang wajib dilakukan guru secara rutin.
1. Menulis rancangan mengajar
2. Menanda kedatangan murid/pelajar
3. Menanda buku kerja murid. 1 murid = 3 buah buku 1 kelas =
45 orang murid Jumlah Buku bagi 1 kelas = 135 Buah buku Seorang guru akan
mengajar sekurang-kurangnya 5 kelas > 5 X 135 = 675 Buah buku.
4. Menghadiri/ mengendalikan pelbagai jenis mesyuarat -
Mesyuarat JKK sekolah - Mesyuarat Guru - Mesyuarat Sukan - Mesyuarat Panitia
seorang guru mungkin ada panitia - Mesyuarat PIBG - Mesyuarat Kelab Guru -
Mesyuarat Kokurikulum - Mesyuarat Program lebih dari 6 program anjuran sekolah
Hari Guru Maulidur Rasul Maal Hijrah Kemerdekaan Bulan Bahasa Hari Anugerah
Sekolah Selamat
5. Aktiviti kokurikulum, kadang-kadang seorang guru
bertanggungjawab terhadap 2 unit - Perjumpaan unit uniform kekadang hadir Sabtu
- Perjumpaan permainan tambah untuk pertandingan pulak - Perjumpaan persatuan /
kelab - Latihan rumah sukan setiap minggu
6. Menghadiri pelbagai jenis kursus dalaman / luaran
7. Mengisi pelbagai jenis borang. Borang keluar masuk &
buku keluar masuk Borang emis / hrmis/ label Buku Hadir Kursus / balik dari
kursus Borang Fleksi PMR / SPM Borang kehadiran murid ke kelas fleksi Buku
Pemantauan / salah laku murid Buku catatan relief guru Buku tugasan mingguan
Laporan mingguan Laporan keceriaan Borang menghantar dan mengambil kertas
peperiksaan selepas mengawas peperiksaan Buku Kokurikulum murid Borang
permarkahan kokurikulum
8. Menghantar murid ke Klinik
9. Mengisi maklumat
murid di dalam file peribadi
10. Menceriakan bilik darjah selalunya duit poket sendiri
11. Mengisi markah
ujian/ peperiksaan
12. Mengisi data murid SMM
13. Menangani masalah disiplin murid / pelajar
14. memasukkan data disiplin di dalam e-disiplin
15. Melayani karenah
Ibu Bapa / penjaga
16. Mengecat sekolah
17. Membersihkan bilik
/ stor / bilik khas
18. Menganjurkan program-program wajib (Hari terbuka dsb)
19. Menyiapkan program Head Counting
20. Melaksanakan pelan tindakan PPD, JPN (seperti KIA2M, etc)
21. Menyiapkan file gerko, persatuan, kelab dan sebagainya
22. Menghantar murid
ke pertandingan atau kejohanan
23. Mengendali masalah
/ kebajikan murid
24. Menunggu semua
murid pulang sebelum guru pulang.
25. Mengadakan kelas tambahan, kelas intensif dan sebagainya
26. Menyediakan Bahan Bantu Mengajar (BBM)
27.
Menjaga kebajikan murid / ke rumah murid bermasalah
28.
Bekerja lebih masa (menyiapkan pentas, backdrop, banner dan sebagainya)
29.
Menyediakan kertas peperiksaan / ujian
30. Menanda kertas peperiksaan / ujian. 1 subjek 2 paper
– 2 2 x 45 = 90 90 x 5 = 450 kertas

Rajah 2 : beban tugas guru
yang menyebabkan terkanan jiwa
Senarai tugasan ini
hanyalah tugas biasa yang dilakukan oleh seorang guru tetapi ini tidak termasuk
dengan masalah sendiri yang perlu ditangung, maslah disiplin murid juga semakin
meningkat dengan ditambah dengan karenah ibu bapa yang terlalu mendesak
menyebabkan guru semakin tertekan.
seterusnya, adalah
lebih mudah jika kita mengetahui apa itu terkanan dan cara rawatannya untuk
mengelak daripada penyakit merbahaya ini semakin menular dalam kerjaya seorang
guru.
Stress: Tekanan Mental
Tekanan mental adalah
sebahagian daripada kehidupan harian. Ia merujuk kepada kaedah yang menyebabkan
ketenangan individu terasa diancam oleh peristiwa persekitaran dan menyebabkan
individu tersebut bertindak balas.
Anda boleh mengalami
tekanan ketika memenuhi tuntutan kerja, menyesuaikan diri dengan persekitaran
baru, atau melalui interaksi sosial.
Tekanan mental yang
sederhana boleh menjadi pendorong kepada satu-satu tindakan dan pencapaian
tetapi kalau tekanan mental anda itu terlalu tinggi, ia boleh menimbulkan
masalah sosial dan menggangu kesihatan anda.
Apakah yang
dimaksudkan dengan tekanan mental,adakah ia boleh berlaku kepada setiap
individu dan bagimana rawatannya. Tekanan mental adalah hasil interaksi antara
peristiwa-peristiwa persekitaran dengan individu. Paras tekanan yang dihasilkan
akan bergantung kepada sumber tekanan dan cara individu tersebut bertindak
balas.
Ada beberapa gejala
yang menandakan mental anda tertekan. Antara gejala tekanan mental adalah:
Perubahan dari aspek
perasaan
- Merasa bimbang
- Merasa cepat marah
- Merasa lemah semangat
- Merasa tidak tenteram
- Merasa gelisah
- Bimbang terhadap masa hadapan
- Kurang daya tumpuan
- Menjadi mudah lupa
- Fikiran tertumpu pada masalah tempat kerja
- Takut gagal
- Rendah harga diri
Perubahan dari aspek
tingkah laku juga boleh dilihat bagi individu yang mengalami terkanan yang
terlampau
- Tabiat merokok yang meningkat
- Penggunaan alkohol dan dadah sebagai cara mengurangkan masalah
- Hilang selera makan atau makan berlebihan
- Mudah cuai dan sering terlibat dalam kemalangan
- Mudah terkejut
- Bertindak secara impulsif dan agresif
Terdapat beberapa perubahan yang berlaku pada fizikal individu yang
mengalami terkanan yang terlampau antaranya ialah
- Berpeluh pada tangan dan badan
- Sering rasa dada berdebar
- Mengeletar kering mulut dan kerongkong
- Mudah merasa letih
- Kerap kencing
- Sukar untuk tidur
- Masalah penghadaman seperti loya, muntah, cirit-birit, sembelit
- Sakit kepala dan leher, sakit-sakit sendi dan badan mudah diserang penyakit
Punca utama terkanan boleh berlaku daripada pelbagai faktor bergantung
kepada daya tahan individu dan selalunya ia akibat daripada perubahan besar dalam kehidupan seseorang adalah punca
tekanan mental yang paling biasa Peristiwa yang boleh mendatangkan tekanan
mental bukan sahaja peristiwa yang negatif seperti kematian, dibuang kerja
tetapi peristiwa positif seperti berkahwin, mendapat cahayamata ataupun
kenaikan pangkat.
Cara untuk mengurangi tekanan mental yang dialami ada pelbagai cara
mengikut keperluan individu dan Kebanyakan punca
tekanan mental boleh diubah, dihapuskan atau dikurangkan. Bagaimanapun anda
harus terlebih dahulu menyedari dan memahami reaksi anda terhadap tekanan.
Cara-cara yang boleh digunakanuntuk mengurangi tekanan mental anda:
- Makan makanan seimbang setiap hari
- Bersenam atau riadah secara kerap
- Mempunyai hobi yang boleh mendatangkan ketenangan
- Mempunyai keutamaan dan matlamat yang realistik
- Mengendalikan masa secara berkesan dan bijaksana
- Selalu berpandangan positif dan fokus kepada sifat-sifat baik anda
- Dapat menerima kelebihan dan kelemahan diri sendiri
- Bersedia berkongsi masalah dengan orang lain yang boleh dipercayai
- Mengamalkan teknik relaksasi otot secara progresif atau meditasi. Misalnya apabila merasa tertekan, perlahankan tarikan dan keluaran nafas anda untuk beberapa minit.
- Dapatkan bantuan profesional sekiranya tekanan mental yang anda hadapi berpanjangan atau sukar diatasi
Secara kesimpulannya,
terkanan mental boleh berlaku kepada semua individu. Oleh itu cara yang paling
mudah untuk mengelak daripada terkanan ini berlaku ialah dengan menjadikan
tugasan atau bebanan yang ditangung sebagai satu ibadah dan berseronoklah dalam
melakukannya. Pendek kata jika kita ikhlas dalam melakukan sesuatu kita akan
mendapat lebih banyak kebaikannya kelak.
No comments:
Post a Comment